Reisverhaal deelnemer: Bormio 2017

Joost van Berkel was 1 van de deelnemers die inschreef voor de reis naar Bormio. Hieronder zijn belevenis;

In 2016 heb ik samen met mijn broer de Stelvio voor het eerst beklommen via twee kanten op twee verschillende dagen tijdens een drielanden individuele trektocht. De Bormio kant had ik nog niet beklommen, wel afgedaald, en daarom via google op zoek gegaan naar een mogelijkheid om deze kant ook nog eens te fietsen zonder dat ik het hele stuk naar Bormio zelf moest overbruggen per OV of auto.

Wielerbus.nl heeft een hit met de zoekmachine en zo geboekt. Na een aantal weken zagen we de bevestiging dat de 5 daagse reis doorging en begon de voorpret. Gavia, Stelvio twee keer op één dag en de Mortirolo is een mogelijkheid. Verder nog meer mogelijkheden om zelf in te vullen. Na de, voor mij, voorbereidende zomervakantie op de fiets in de bergen van Slovenië, Italië en Oostenrijk klaar om op 16 augustus aan het klimavontuur van kecsq.hosts.cx te beginnen. Het vertrek is woensdagmiddag om 17:00 uur bij PR Westraven Utrecht waar Pim en René met een glimlach staan te wachten om ook de racefietsen netjes ingepakt op reis te laten gaan.

Op weg naar Maastricht waar nog een zestal fietsers instappen. De nachtelijke busrit verloopt comfortabel want iedereen heeft genoeg ruimte in de royal class bus. Gratis koffie en thee onderweg. Bormio ligt aan de “verkeerde” kant van de Stelvio en daarom moet de bus een behoorlijke omweg maken om er te komen. Via de Julierpass en de Berninapass rijden Pim en René ’s nachts naar Bormio waar we om 8:15 arriveren. Ik krijg weinig van deze passen mee in de nacht. Alleen de afdaling van de Berninapass zie ik. Een beetje suf nog van de nacht worden we pas echt wakker met een uitgebreid ontbijt in het hotel Derby. Ons huis voor de komende dagen. Vriendelijk personeel, goed eten, fijne kamers en goede wellness faciliteiten. De fietsen stallen we in de parkeergarage onder het hotel.

De zon schijnt stralend vandaag en om 10:30 onderweg voor de eerste rit van de korte vakantie. Er is keuze genoeg. Ik kies voor de Gavia, 52 kilometer en 1433 HM. Een goede keuze, al merk ik wel wat vermoeidheid na de nachtrust in de bus. Onderweg naar en bovenop de Gavia is het goed toeven en de foto’s zijn een goede herinnering aan deze dag. Bij aankomst terug in het hotel is er nog een groep die als toetje de Torri di Fraele doen. Ik blijf in het hotel en neem een drankje op de mooie eerste fietsrit. De groep bestaat uit 17 deelnemers en kecsq.hosts.cx begeleiders Pim, Robin en René. Het is een gezellige mix van levensgenieters, racefanaten, ervaren en minder ervaren fietsers. Ieder op zijn of haar manier geniet van deze eerste dag en de komende dagen.

Dag twee D-day. Iedereen is wel meer of minder gespannen bij het ontbijt. Twee keer Stelvio vandaag op het programma. Klimmen uit Bormio naar de top, afdalen via de Umbrailpass (die ik vorig jaar opklom, ook een mooie klim) en via Santa Maria weer naar Prato en dan naar boven voor de tweede keer Stelvio en afdalen naar Bormio. Uiteindelijk 7 uur gefietst, 107 kilometer en 3.422 HM op de garmin. Het was prachtig weer deze dag en heet in de middag Prato uit op weg naar boven. 36 graden, behoorlijk zweten dus. Drinken, drinken, drinken en eten is het motto van de dag. Het lukt. Na de afdaling van de Umbrailpas vlak voor Santa Maria een deelnemersstop bij het Tom Dumoulinmomentje van de Giro 2017.

Vervolgens door naar de tweede klim.

Bij aankomst van de beide klimmen staat René met het volgbusje op de top van de Stelvio en kan iedereen water, eten en jasjes etc. pakken als extra service van kecsq.hosts.cx. Fietsen zelf kun je dus “light” doen bij deze tocht. Al is light bij de Stelvio relatief. Iedere fietser op zijn/haar manier maakt de dag af 1 of 2 keer de berg beklimmen op eigen kracht of een enkeling die door kramp een paar kilometer een busje nam. Het werd een mooie lange dag en het diner werd dan ook vertraagd genuttigd want we waren pas om 18:00 uur terug in het hotel.

Het was een memorabele dag deze tweede dag van de kecsq.hosts.cx reis.

Vol met adrenaline van de tweede dag, slecht geslapen en daarom een rustiger derde dag. Geen Mortirolo gekozen dit jaar maar de Torri di Fraele, mijn eigen off the road rit rondom de twee stuwmeren bij de Torri di Fraele, om vervolgens als toetje nog de klim naar Passo Foscagno te rijden. Totaal 79 kilometer, 5 uur fietsen en 1.836 HM. Op de top van de Passo Foscagno zag ik de donder en bliksem in Zwitserland verschijnen en daarom maar snel in de 22 kilometer afdaling naar Bormio gereden. Donder, bliksem en regen achter me kunnen laten totdat ik in het hotel was. Daar aangekomen begon het te regenen voor een uurtje of 3 en toen was het weer droog. De dag afgesloten in de sauna van het hotel. Omdat de terugreis op zondag vroeg begint pakken we de fietsen voor het diner in zodat we zondag na een vroeg ontbijt snel op weg kunnen.

De terugreis naar Nederland begint om 5:30 uur op zondag. Robin rijdt het volgbusje naar huis en neemt alvast afscheid. Pim en René rijden de bus naar huis. André rijdt de eerste 4 uur en rijdt behendig de twee passen over en door de kleine dorpjes en stadjes. Op de heenweg niet gezien nu vanochtend bij zonsopgang genoten van deze trip. Na 3,5 uur zijn we op de snelweg aangekomen en verdwijnen de mooie bergen van rondom Bormio snel achter ons. Met twee ervaren chauffeurs en 17 reizigers die voor op schema thuis willen zijn rijden we steeds 4 uur achtereen met een korte stop voor een chauffeurswissel en sanitaire/broodjes stop. In de bus heeft Pim gezorgd voor een aantal films met of zonder thema fietsen om de tijd aangenaam te laten voortschrijden. De reis sluiten we af met de enige echte kecsq.hosts.cx bingo in de bus. Zo staan we een kleine 15 uur na vertrek om 20:15 al in Utrecht en is mijn eerste kecsq.hosts.cx korte vakantie ten einde.

Het is een prima ervaring geweest waarbij alle reizigers genoten hebben van de wielersport. Het concept van kecsq.hosts.cx is dat de reizigers geen omkijken hebben naar regeldingen en logistiek. Het hotel is goed, de sfeer prima en iedereen kan kiezen voor ritten naar eigen kunnen. Pim, René en Robin zijn prima begeleiders en chauffeurs in de reis. Volgend jaar voor mij het trio Gavia, Stelvio en Mortirolo volmaken na deze positieve ervaring?

Ben je op zoek naar een uitdagende korte vakantie met de racefiets, volledig verzorgd met de luxe royal class bus voor jezelf en je racefiets, uitdagende routes, bergen, mooi hotel, gezellige reisbegeleiders en chauffeurs met liefde voor jezelf en je racefiets?

Met vriendelijke groet,

Joost van Berkel
Utrecht

Wil jij deze cols ook afvinken? Volgend jaar gaan we weer!